De nou, us volem proposar una d’aquestes situacions que podrien passar-nos i que, d’entrada, poden semblar fàcils, però potser no ho són tant. I després una pregunta senzilla: i tu, què faries?

A classe, les coses han explotat. La història va començar d’una manera una mica més discreta, però contràriament al que diu el sentit comú i la gent que vol ser políticament correcta quan li preguntes, aquestes coses sovint corren i arriben molt més lluny del que haurien.

Així que tu també l’has rebut. Una imatge, clarament pornogràfica, d’una companya de classe. No “porno” del tipus “m’he animat a ensenyar una mica a l’Insta”, que això ho fem molta gent, sinó “porno” com si  fos la captura o el fotograma d’un vídeo professional. Com els que estan a plataformes gratuïtes o com els anuncis que salten a algunes webs quan les visites. I si tu la tens, la té quasi tothom.

I ja et pots imaginar els comentaris i rumors. De tot. I de tota mena. “El que deu estar aguantant aquesta noia és molt bèstia, molt. No sé ni d’on treu l’ànim per continuar venint a classe. Sort que hi ha un bon grapat de gent que li està donant suport.”

Però ha resultat que, després de tota la informació que ha corregut, heu descobert que la foto és un deepfake. Que és falsa vaja. Que algú l’ha fet, amb alguna aplicació d’aquestes d’intel·ligència artificial. Ja són ganes, poca feina, mala llet… I masclisme. Però això últim ja ho sabem.

Davant d’aquest fet, les teves amistats proposen, primer de tot, esborrar la foto, i després demanar-li a la gent que l’esborri. Però s’ha obert un debat que no t’esperaves:

Algú diu que ara que sabeu que és falsa, tampoc és tan greu, que si no és ella realment, quin problema hi ha? Que és el mateix que si fos, per exemple, un anime o una actriu professional que s’hi assemblés molt.

Hi ha qui diu que és la seva imatge, i que té dret a preservar-la, que això, si et passa, t’afecta. Que és violència sexual.

També hi ha qui diu que no s’hi val tot amb la pornografia. Però també que la gent de classe fa servir fotos i vídeos menys explícits per masturbar-se, agafades de les xarxes, que és normal i que no fa mal a ningú. I algú, inclús, s’anima a valorar que inclús és millor que es facin servir aquests tipus de fotos.

També hi ha qui recorda que, més enllà de l’autenticitat de les imatges, difondre imatges d’altres persones sense el seu consentiment és una agressió, inclús podria arribar a comportar algun problema legal.

El debat acaba incomodant a tothom una mica.

I tu, què faries?